Vánoční úklid Češi přestávají řešit. Téměř polovina ho nedělá a raději uklízí průběžně

- Průzkum společnosti Tesco ukázal, že vánoční úklid již Češi neřeší tolik, jako v minulosti. Za čisticí prostředky utratí nejčastěji několik stovek korun. -

Vánoce takzvaně za dveřmi a doma to ještě není čisté a voňavé podle představ! Tato myšlenka trápila nejednu z našich maminek a babiček. Jak ale bereme úklid před Vánocemi v současnosti? Je stále takovou prioritou, nebo už úklid tolik neřešíme? Podle aktuálního průzkumu společnosti Tesco* se ještě stále větší polovina Čechů do předvánočního úklidu přeci jen pustí, a to nejčastěji v polovině prosince nebo krátce před Štědrým dnem. Celých 42 % respondentů však uvedlo, že uklízí průběžně a velký vánoční úklid nedělají.

 

Uklízíme po celý rok

Stejně jako dekorování našich domovů, pečení cukroví nebo dodržování vánočních tradic patří mnoho let k tradičním přípravám na Vánoce velký vánoční úklid, ke kterému patří mimo jiné mytí oken, praní záclon, čištění koberců nebo leštění stolního nádobí a příborů. Tento zajímavý fenomén ovšem v současnosti začíná pro mnoho Čechů a Češek ztrácet na své důležitosti.

Přestože průzkum společnosti Tesco ukázal, že stále více než polovina lidí (58 %) před Vánocemi úklid řeší, 42 % respondentů uvedlo, že raději uklízí průběžně a velkým vánočním úklidem se nijak nestresuje. V porovnání pohlaví vedou v pravidelném gruntování jednoznačně ženy, kterých uklízí téměř celá polovina (49 %). Muži ovšem nejsou v řádném dodržování pořádku nijak pozadu – běžně jich vezme do ruky prachovku nebo vysavač celá třetina (34 %).

 

Do úklidu investujeme pár stovek

Průzkum ukázal, že ti, kteří přeci jen úklid před Vánocemi řeší, začínají takzvaně gruntovat začátkem prosince a často končí až pár dnů před Štědrým dnem. Skoro celý prosinec se tak nese ve znamení úklidu. Téměř třetina (31 %) chce mít povinnost v podobě úklidu již za sebou a uklízí již na začátku prosince. Obdobný počet respondentů (35 %) pak v jeho polovině a zhruba stejný počet si nechává úklid až na poslední chvíli, tedy pár dní před Štědrým dnem (34 %).

Co se investic do vlastního úklidu týká, tak se nejedná o vysoké částky. Více než polovina lidí (64 %) uvedla, že za čisticí prostředky utratí částku od 100 do 500 korun, 17 % si připlatí, ale vejde se do tisícikoruny.

 

Tesco nabízí úklidové prostředků on-line

Těm zákazníkům, kteří si Vánoce bez velkého úklidu nedokážou představit, se společnost Tesco snaží vyjít vstříc díky nabídce služby Tesco Potraviny on-line. Ušetřený čas pak mohou věnovat svým nejbližším. „Našim zákazníkům nabízíme možnost objednat si úklidové a čisticí prostředky společně s nákupem přímo z pohodlí domova,“ říká Peter Koubek, manažer e-commerce společnosti Tesco. „Nabídka na itesco.cz zahrnuje kromě univerzálních prostředků do domácnosti také různé prachovky a čistidla. V současnosti zde máme přes 350 položek pro úklid domácnosti. Zájem zákazníků o tyto produkty neustále roste a sortiment budeme i nadále rozšiřovat,“ dodává Koubek. Navíc mohou v současné době za první nákup ušetřit až 500 korun, tedy částku, kterou většina z nás utratí právě za čisticí prostředky.

 

* Průzkum společnosti Dunnhumby pro Tesco se uskutečnil v listopadu 2015. Účastnilo se jej přes 400 respondentů.