flickrlinkedin

Typický český bramborový salát tvoří jen osm ingrediencí

Brambory, nakládané okurky, majonéza, vajíčka, cibule, mrkev, hrášek a hořčice, to je osm základních surovin, které potřebujeme pro přípravu typického bramborového salátu, který chystá většina Čechů.


12. prosince 2014 – Receptů na bramborový salát je mnoho a každá rodina má svůj oblíbený způsob přípravy. Štědrovečerní salát se tak liší nejen domácnost od domácnosti, ale znát jsou i mezigenerační rozdíly. Kdo by ale čekal, že na přípravu této vyhlášené pochoutky potřebujeme desítky ingrediencí, je na omylu. K přípravě Čechům bohatě postačí jen osm základních ingrediencí. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti dunnhumby realizovaného pro Tesco*. Pokud se na výrobu vlastního salátu necítíte, tak si můžete koupit osvědčený bramborový salát např. z pultového prodeje Tesco, který zvítězil v nejnovějším testu pořadu České televize Černé ovce.

Příprava bramborového salátu není žádná věda, kromě nezbytných brambor vám bude stačit jen sedm základních ingrediencí. Nejčastěji se jedná o nakládané okurky, majonézu, vajíčka, cibuli, mrkev, hrášek a hořčici. Přesně tyto ingredience Češi nejčastěji dávají do svého bramborového salátu. Jsou ale i tací, kteří se svůj salát snaží všemožně vylepšit, nebo odlehčit. Najdou v něm pak místo také pro celer, petržel, gothaj, jogurt, jablko nebo kukuřici.

Generační rozdíly v přípravě bramborového salátu

Při výsledném výběru surovin hraje ale důležitou roli věk. Například téměř polovina respondentů ve věku 18 – 29 let si svůj bramborový salát neumí představit bez tatarské omáčky, u starší generace je to zase celer a gothaj. Mladí lidé do salátu často přidávají také kukuřici, méně oblíbená je u nich naopak cibule nebo petržel. Napříč generacemi by ale v žádném salátu neměly chybět nakládané okurky, vajíčko, mrkev a hrášek. Téměř třetina respondentů ve věku do třiceti let přidává do bramborového salátu kvalitní šunku, polovina z nich pak i poměrně neobvyklou tatarskou omáčku. Oblíbenou ingrediencí je také kukuřice a někdy dokonce i rajčata. U starších osob převažuje naopak tradiční kořenová zelenina, především petržel a celer. Osoby nad šedesát let přidávají také hořčici (téměř sedmdesát procent z nich) a cibuli (osmdesát procent) výrazně častěji než mladí.

Pro všechny generace jsou základem samozřejmě brambory, jejichž výběru věnují zvláštní pozornost. Rok od roku tak stoupá zájem o Keřkovské rohlíčky - speciální bramborovou odrůdu určenou přímo na salát. „Keřkovské rohlíčky máme každoročně v prodeji od listopadu. Jejich spotřeba závratně stoupá ale především v období kolem Vánoc. Vyznačují se totiž svou lojovitostí a i po uvaření zůstávají pevné a konzistentní, skvěle se tak hodí právě pro přípravu bramborového salátu,“ uvádí Miloslav Macháček, který má v Tesco na starosti nákup a prodej brambor, a dodává: „V loňském roce jsme jich během posledního adventního týdne prodali desítky tun.“ Více než polovinu těchto prodejů pokrývá český dodavatel, společnost BROP, která v Čechách paří k předním distributorům odrůdy Keřkovských rohlíčků.

Opečená slanina, kapie nebo kapary

Dotazovaní v průzkumu dále uvedli, že do salátu používají také majonézu, kterou více než patnáct procent osob do třiceti let nahrazuje výrazně zdravějším bílým jogurtem. Necelá polovina Čechů dává do salátu i celer, který v něm ale preferuje spíše starší generace. Méně než třetina dotázaných připravuje salát také s kyselou octovou zálivkou. Mezi další ingredience používané do bramborového salátu byla zařazena rovněž strouhaná jablka, kapie, křen, kapary, pomazánkové máslo nebo plátky opečené slaniny.

Hotový bramborový salát šetří čas

Ačkoliv příprava bramborového salátu patří k tradičním vánočním zvykům, rok od roku přibývá lidí, kteří si jej koupí hotový přímo v obchodě. To dokazují také čísla prodejů společnosti Tesco, která těsně před Vánoci zaznamenává výrazný nárůst poptávky po salátu na váhu. „V nabídce máme i sváteční bramborový salát, který je připraven podle tradiční receptury. Nechybí v něm tedy majonéza, vajíčka, okurky ani hrášek,“ uzavírá Lukáš Mutl, nákupčí Tesco v oblasti lahůdek. Bramborový salát z pultového prodeje Tesco navíc zvítězil v nejnovějším testu pořadu České televize Černé ovce.

* Průzkum exkluzivně pro Tesco realizovala společnost dunnhumby ve dnech od 14. až 25. 11. 2014 formou online dotazníkového šetření v internetovém panelu Názory zákazníků. Průzkumu se zúčastnilo 1049 respondentů.