Symbolem Vánoc už dnes nejsou jen jablka, ale i exotické ovoce

- Podle aktuálního průzkumu pro společnost Tesco* vnímá 76 % dotázaných exotické ovoce jako vánoční pokrm, 45 % z nás exotické ovoce dokonce považuje za symbol Vánoc. -

25. listopadu 2014 – České Vánoce se nesou v duchu hodování a dobrého jídla. Obchody tak zaplaví nabídka delikates, vybraných dobrot i exotických druhů ovoce. Nejedná se vždy o všeobecně známé druhy, jako jsou banány, jablka nebo kokosové ořechy. Na stolech českých domácností se stále častěji objevují i méně tradiční druhy exotického ovoce typu pitahaya, mangostan nebo kukmkvat.

Obliba exotického ovoce v Česku v době Vánoc výrazně roste a díky velmi pestré nabídce mají zákazníci skutečně z čeho vybírat. „V období Vánoc rostou prodeje nejen u surovin na pečení či na bramborový salát, ale zvyšují se také prodeje exotického ovoce. Žebříčku již několik let vévodí banány, ananas a kiwi. V posledních letech se ale v košících zákazníků objevují i méně tradiční druhy ovoce, jako jsou pitahaya, mangostan nebo passion fruit,“ uvádí Stanislava Mele, manažerka nákupu kategorie ovoce a zelenina společnosti Tesco, a dodává: „Prodeje exotického ovoce kolem Vánoc rostou o stovky procent a během několika dní prodáme řádově stovky tisíc kusů různých druhů.“

Více než polovina respondentů průzkumu ráda zkouší nové druhy ovoce. Čtyřicet pět procent dotázaných se naopak do ochutnávání neznámého ovoce raději nepouští. Nejvíce objevují nové chutě mladí lidé do 26 let, celkem 67 %. Nejméně pak osoby starší 59 let, z nichž exotické ovoce zkouší 35 %.

Máme z čeho vybírat

Nabídka exotických druhů ovoce se stále rozšiřuje. Kdysi zcela neznámé mango nebo papája jsou dnes většině z nás známé, ale stejně se čas od času objeví nový druh, který nás překvapí. Neznalost exotického ovoce a především jeho chuti je také nejčastější překážkou v nákupu, a to pro 44 % dotázaných. Další bariérou je vyšší cena, následovaná neznalostí úpravy či zralosti daného druhu ovoce.

Nebojte se méně známých plodů

Kaki churma
Dozrálá Kaki churma je sytě oranžová až načervenalá. Nejvíce si na ní pochutnáme, když je opravdu zralá a na omak měkká. Obvykle ji konzumujeme tak, že plod nařízneme a lžičkou vybereme dužninu. Můžeme ji pokapat citrónovou nebo limetovou šťávou. Slupku nejíme.

 

Passion Fruit
Passion fruit neboli mučenka či maracuja má kulaté plody o velikosti až 7 cm s tmavě zeleno-modro-červenou slupkou a chutnou vnitřní částí. Po odstranění slupky se jí nejčastěji čerstvé bez žádných úprav, ale je možné jej dát do koláčů, domácí zmrzliny, koktejlů anebo ovocných salátů. Dužinu můžeme také vymačkat na džus nebo přidat do vody s ledem.

 

Pitahaya
Je plodem kaktusu pitahaya. Bílá dužina s drobnými jadérky má sladkokyselou chuť a připomíná meloun či angrešt. Plody konzumujeme nejčastěji čerstvé, podélně rozříznuté, dužinu zakápneme citronovou šťávou a vydlabeme lžičkou.

 

Mangostan
Mangostan je ovoce velikosti rajčete s průměrem okolo sedmi centimetrů. Má příjemnou sladkokyselou chuť, která se podobá směsi hroznového vína, ananasu, grapefruitu a broskve. Konzumuje se dužina ovoce.
 

 

Kaktusový fík
Kaktusový fík neboli opuncie je oválný, asi sedm centimetrů dlouhý plod s bradavičnatými výstupky a trny. Po oloupání získáme žlutou, růžovou nebo červenou dužinu s tvrdšími semeny. Na té si nejlépe pochutnáme za syrova, ale i tepelně upravené či v podobě džusů a džemů.

 

Kukmkvat
Malé plody jsou málokdy větší než 3 cm v průměru a připomínají malé oválné pomeranče. Kumkvaty se konzumují i se slupkou, která je velmi tenká. Plody mají intenzivní mírně trpkou citrusovou vůni i chuť. Konzumovat je můžeme syrové, ale i v salátech, ovocných či alkoholických koktejlech a tepelně zpracované také v kombinaci s masem.

 

Grep Sweetie
Sweetie je formou podobný grapefruitu, barva kůry je zelená až světle žlutá. Také svou šťavnatostí připomíná grep a sladkou chutí zase pomelo. Výborný je v čerstvém stavu v ovocných salátech, nápojích a dezertech, můžeme jej použít i jako dochucovadlo při vaření a pečení.

 

* Průzkum byl pro Tesco realizován společností Perfect Crowd během 20. 10. - 24. 10. 2014 v uzavřené komunitě Inspirujeme.net. Průzkumu se zúčastnilo 300 respondentů.