flickrlinkedin

Sedmdesát procent Čechů doma zahradničí, nejčastěji pěstují bylinky a květiny

- Jak ukazuje aktuální průzkum Tesco, hlavním motivem je především možnost pochutnat si na vlastnoručně vypěstovaných plodinách. Za běžné pěstitelské potřeby utratí za rok většina dotazovaných do 500 Kč. -

Praha, 19. března 2015 – Zahraničení se v České republice stalo fenoménem. Potvrzuje to také aktuální průzkum* společnosti Tesco, ze kterého vyplývá, že 73 % respondentů pěstuje doma bylinky, ovoce, zeleninu nebo květiny. Vůbec nejvášnivějšími pěstiteli jsou lidé žijící v malých městech do tří tisíc obyvatel, plodiny tam pravidelně pěstuje každý druhý (58 %). Motivací k domácímu pěstování je především možnost využít vlastních výpěstků v domácnosti a v kuchyni. Na běžné domácí zahradničení pak ročně Češi nejčastěji vynakládají částku do 500 Kč.

Bylinky a květiny hrají u českých zahrádkářů prim

Nejčastějšími výpěstky, kterými se čeští pěstitelé chlubí, jsou bylinky a květiny (shodně 85 %), dále zelenina (74 %) a ovoce (62 %). Mezi nejoblíbenější pěstované bylinky Čechů patří pažitka, bazalka, máta a petržel. Na zeleninové záhonky pěstitelé nejčastěji vysévají rajčata, papriky, okurky a petržel. Tento trend potvrzují i prodeje v obchodech Tesco. „Během sezóny, která začíná již na konci února a končí v polovině července, zákazníci nejčastěji nakupují klasická semínka, tedy petržel, rajče, mrkev, ředkvičky a pažitku,“ uvádí Jakub Sloup, nákupčí zahradního sortimentu. Z ovoce pak Češi nedají dopustit na jahody, peckovice a malvice, tj. jablka či hrušky.

Hlavním důvodem domácího pěstování je především možnost mít vlastnoruční produkty a využít je zejména při vaření (57 % respondentů). Nezanedbatelnou motivací je i přesvědčení, že vlastní výpěstky jsou zdravější (42 %). Necelá třetina dotazovaných pak uvedla, že začala s pěstování jenom proto, aby využila prostor na zahradě či balkoně. Ačkoli se o Češích říká, že je národem zahrádkářů, pouze dvacet procent respondentů potvrdilo, že domácí pěstování plodin je pro ně koníčkem.

 

Za nákupy i do běžných obchodních řetězců

Čeští pěstitelé všechny důležité potřeby pro zahradničení a pěstování kromě specializovaných obchodů (45 %) vyhledávají i v běžných obchodních řetězcích (29 %), a to zejména lidé z měst o velikosti sto tisíc až pět set tisíc obyvatel (43 %). V případě nákupu těchto potřeb je 42 % respondentů ochotných utratit ročně v průměru maximálně 500 Kč, třetina respondentů pak utratí až tisíc korun. To se týká především lidí žijících ve městech nad deset tisíc obyvatel.

Nečastější položkou v nákupních košících českých zahrádkářů jsou především sazenice (46 %), substráty (25 %) a hnojivo (16 %). Jakub Sloup k tomu dodává: „V našich obchodech najdou zákazníci široký sortiment zahradnických a pěstitelských potřeb, v podstatě vše, co zahradník potřebuje. Celkem nabízíme kolem 900 položek a téměř tisíc druhů semen a osiv, včetně cibulovin. Jenom v loňském roce jsme prodali přes milion sáčků s osivy a přes pět milionů litrů Univerzálního substrátu vlastní značky Tesco Value.“

Pro domácí zahradničení je důležité i vhodné místo. Z průzkumu vyplynulo, že téměř šedesát procent respondentů pěstuje oblíbené rostliny a plodiny na své vlastní zahradě, a to spíše obyvatelé žijící v menších městech (do deseti tisíc obyvatel). Třetina dotazovaných pak uvedla, že k pěstování využívá i prostoru na balkoně či okenním parapetu.

* Průzkum společnosti Perfect Crowd se uskutečnil ve dnech 20. 2. – 23. 2. 2015 v na vlastním online panelu agentury Perfect Crowd na reprezentativním vzorku účastníků podle pohlaví, věku (18+), vzdělání a regionu. Průzkumu se zúčastnilo 400 respondentů.