Nákupy na velikonoční svátky nepřesáhnou tisíc korun

- Čtvrtina dotazovaných v aktuálním průzkumu Tesco uvedla, že výdaje za velikonoční nákup se pohybují v rozmezí od osmi set do jednoho tisíce korun. Jen pětina respondentů utratí za Velikonoce více, maximálně však do tří tisíc. -

Praha, 30. března 2015 – Svátky jara si Češi spojují především s návštěvou svých blízkých, malováním vajíček a pečením beránka. To potvrzuje aktuální průzkum* společnosti Tesco, ze kterého dále vyplývá, že necelá polovina respondentů peče domácí mazanec, a to zejména ženy starší šedesáti let. Naopak téměř třicet procent dotazovaných si toto oblíbené velikonoční pečivo koupí v obchodě. Za nákup na Velikonoce Češi zpravidla utratí maximálně tisíc korun, z nichž podstatná část připadne na oblíbené druhy alkoholu a likérů, které jako symboliku Velikonoc uvedla polovina respondentů.

Velikonoční zvyky a prodeje

Mezi nejoblíbenější zvyky Velikonoc patří malování a rozdávaní kraslic, pletení pomlázky, pečení beránka či mazance a příprava velikonoční nádivky. Právě suroviny na tyto tradiční pokrmy jsou nejčastějšími položkami v nákupních košících zákazníků Tesco. „Každoročně se před Velikonocemi samozřejmě zvyšují prodeje vajec. Očekáváme, že během letošního března jich zákazníci v našich obchodech celkově koupí několik desítek milionů kusů,“ uvádí Patrik Dojčinovič, obchodní ředitel společnosti Tesco pro sortiment čerstvých potravin. Kromě vajíček všech standardních velikostí i produktů v bio kvalitě najdou zákazníci v obchodech Tesco od poloviny března také bílá vejce, část navíc od českého dodavatele. Tato vejce s čistě bílou skořápkou se hodí právě na výrobu kraslic.

V předvelikonočním období rostou také prodeje ingrediencí na pečení, mouky a ztužených tuků, zvyšuje se i zájem o uzené maso na velikonoční nádivku,“ doplňuje Patrik Dojčinovič. Z průzkumu dále vyplynulo, že více než polovina Čechů do symboliky Velikonoc zařazuje také alkohol. Hodování je doprovázeno menším přípitkem zejména na Moravě a ve Slezsku. Spotřeba alkoholu se během velikonočních dnů zvyšuje v téměř padesáti procentech domácností, ukazují výsledky aktuálního průzkumu.

Výdaje za Velikonoce

Dvě pětiny účastníků průzkumu Tesco uvedlo, že za nákup na svátky jara neutratí zpravidla více než šest set korun, téměř čtvrtina respondentů uvedla, že jejich velikonoční nákup nepřesáhne jeden tisíc korun a dvacet sedm procent se drží v rozmezí od jednoho do tří tisíc korun. „Nejvyšší položkou velikonočního nákupu je jednoznačně alkohol. V průměru se v nákupních košících našich zákazníků objevují dvě lahve tvrdého alkoholu nebo likérů, a to v celkové hodnotě kolem 250 korun,“ uzavírá Patrik Dojčinovič.

* Průzkum společnosti Perfect Crowd se uskutečnil ve dnech 26. 1. – 27. 1. 2015 v uzavřené komunitě Inspirujeme.net a na vlastním online panelu agentury Perfect Crowd na reprezentativním