Halloween v našich krajích na popularitě nezískává, z podzimních svátků jasně vítězí Dušičky

- Podle aktuálního průzkumu* společnosti Tesco Češi z tradičních podzimních svátků preferují z drtivé většiny (88 %) Památku zesnulých neboli Dušičky. Halloween slaví pravidelně každý rok jen 7 % dotázaných. -

 

Praha, 26. října 2016 – Přelom října a listopadu se v našich končinách již tradičně spojuje s Dušičkami či anglosaským Halloweenem. Exkluzivní průzkum společnosti Tesco i letos ukázal, že Češi v tomto ohledu svůj postoj příliš nemění a nákupem svíček, chryzantém a věnců uctívají pravidelně každý rok Památku zesnulých (80 %), zároveň oslavu Dušiček preferují před Halloweenem (88 %).

 

Dušičky slavíme jinak než Halloween, byť jejich podstata je stejná

Rozdíly v podzimních svátcích vnímáme i při jejich slavení. Pro uctívání Památky zesnulých je pro více než 85 % z nás typickou činností zapalování svíček na hrobech našich blízkých a s tím spojená návštěva hřbitova. Celá pětina z nás v tento den zavítá také na návštěvu k příbuzným nebo rodinným známým. Halloween naopak slavíme z valné většiny vyřezáváním dýní (80 %) nebo vařením jídel z dýní (38 %).

 

Na speciální nákupy nevyrážíme

Ani jeden ze svátků nepředstavuje výraznější zásah do rodinného rozpočtu, speciální nákup dělá jen pětina z nás. Nejčastěji vynaložíme více finančních prostředků jen za svíčky (75 %), dýně (30 %) nebo dekorativní produkty do domácnosti (21 %), a to v rozmezí od 200 do 500 korun. Za typicky halloweenské dekorace, zboží a produkty utratí třetina (33 %) částku do 200 korun, o něco menší procento (29 %) si pak vystačí s částkou do 100 korun a celá čtvrtina (25,4 %) zaplatí sumu do 500 korun.

Věnci, svíčkami i květinami zdobíme po čas podzimu a při Dušičkách nejčastěji hroby, ale i domácnosti oblékáme prostřednictvím nejrůznějších dekorací do podzimního kabátu. Nejčastěji si vytváříme pohodovou atmosféru pálením vonných svíček (69 %), nicméně téměř polovina (47 %) z nás dozdobuje interiér například barevnými listy nebo vydlabává či jinak zdobí dýně (31 %). Nejčastěji si dekorace vyrábíme my sami (66 %), necelá polovina dotázaných si je kupuje v supermarketech (48 %) a někteří je používají opakovaně z předchozích let (32 %).

 

Dýně hrají prim

Na zvýšenou poptávku po svíčkách, dýních a dalších dekoracích reaguje i obchodní řetězec Tesco. „V našich obchodech naleznou zákazníci široký výběr svíček, věnců, i květin řezaných nebo umělých,“ říká Václav Koukolíček, mluvčí společnosti Tesco. Zkrátka ale nepřijdou ani rodiny s dětmi, které nejčastěji slaví Halloween. „V nabídce máme i nejrůznější dětské kostýmy a širokou nabídku dýní všech velikostí a tvarů,“ dodává Václav Koukolíček.

Dýně se těší zasloužené pozornosti i v kuchyni. Podle průzkumu využívá dýni jako surovinu k vaření téměř polovina (49 %) Čechů. Nejvíce z nás sahá v obchodech po dýni hokkaido (58 %) a máslové dýni (19 %). Z nich pak nejčastěji připravujeme krémové polévky (74 %).

 

* Průzkum společnosti dunnhumby pro Tesco se uskutečnil v říjnu 2016. Účastnilo se jej přes 430 respondentů z České republiky.