Dušičky versus Halloween: Češi drží tradici

- Podle aktuálního průzkumu* společnosti Tesco utratí tři čtvrtiny Čechů za oslavu Dušiček částku do 500 korun. Nejčastěji nakupují svíčky, věnce, chryzantémy, ale také dýně. -

Rozzářené hřbitovy s věnci a chryzantémami, to je typický úkaz přelomu října a listopadu, kdy Češi ctí Památku zesnulých neboli Dušičky. Podle exkluzivního průzkumu společnosti Tesco je tímto způsobem slaví až 86 % respondentů. Oslava Halloweenu se obdobnému zájmu Čechů rozhodně těšit nemůže, slaví ho jen 10 % z nich. Ani jeden ze svátků nepředstavuje výraznější zásah do rodinného rozpočtu, částka za nákup se většinou vejde do 500 korun.

Vládne tradice, u Čechů jasně vítězí Dušičky

Návštěva hřbitova, zapálení svíčky, položení věnce na hrob – pro většinu Čechů se jedná o typické činnosti spojené obdobím kolem 2. listopadem, tedy Památkou zesnulých. Naopak dlabání dýní, zdobení domu, nebo průvody a koledování v maskách jsou zase typické zvyky pro Halloween, který se slaví v podvečer 31. října. Prapůvod obou svátků je ale v podstatě totožný.

Dušičky mají v Česku ještě stále značnou převahu. Halloween oslavuje jen malá část lidí, jedná se především o mladší věkové skupiny – rodiny s dětmi. Podle výsledků průzkumu upřednostňují Češi Památku zesnulých (86 %), pouze 10 % respondentů pak slaví Halloween. Každý z obou svátků má svoji typickou činnost. Pro Dušičky je synonymem navštěvování hřbitova, Halloween reprezentuje dlabání dýní. Nejčastější činnost, kterou uvedli lidé slavící Dušičky, je zejména návštěva hřbitova (96 %), zapalování svíček (78 %) a setkávání se s rodinnými příslušníky (41 %). U menšiny dotázaných, kteří slaví zásadně jen Halloween, vede v činnostech jednoznačně vydlabávání dýní (84 %), zdobení domova (65 %) a pořádání akcí pro děti či účast na nich (58 %).

Na nákup postačí 500 korun

V českých supermarketech je v těchto dnech výrazně rozšířená nabídka svíček, věnců, chryzantém i dýní. Češi si při nákupu pro podzimní svátky nejčastěji vystačí s částkou do 500 korun (74 %), nejčastěji pak utratí mezi 100 až 300 Kč (36 %). Produkty, které zákazníci nejčastěji nakupují, jsou svíčky (99 %), věnce (74 %) a chryzantémy (67 %). Zajímavé je, že s oslavami Halloweenu je spojeno více výdajů. Více než čtvrtina dotazovaných (28 %) utratí 500 – 1000 Kč. Netypičtěji pak nakupují opět svíčky (89 %), dýně (79 %) a také sladkosti (63 %).

Na zvýšenou poptávku po svíčkách, dýních a dalších dekoracích reaguje i obchodní řetězec Tesco. „Víme, že pro naše zákazníky je Památka zesnulých důležitou součástí podzimních dní, proto v našich obchodech najdou pohodlně pod jednou střechou vše potřebné. Dušičková nabídka zahrnuje široký výběr svíček, a to jak klasických, tak stále vyhledávanějších LED svící, dále živé i umělé květiny, věnce nebo vázy,“ říká Václav Koukolíček, tiskový mluvčí společnosti Tesco. Nejen, že zmiňované produkty naleznou zákazníci v hojném množství přímo v obchodech, ale nově je k dostání a dodání také přes www.itesco.cz. Zákazníci si tak mohou objednat těžké dýně i další dekorace a nechat si je přivézt přímo k domovním dveřím. V aktuální nabídce mohou zákazníci nalézt například až šest druhů dýní – od okrasné „halloweenské“ až po dýně na vaření jako hokkaido, vynikající máslovou či špagetovou nebo novinku v obchodech Tesco, aromatickou muškátovou dýni. On-line nabídku dušičkového a halloweenského zboží naleznou zákazníci v přehledné speciální sekci „Památka zesnulých“. Zde je možné nakoupit vše potřebné, od nepřeberného množství svíček přes různé druhy a barvy chryzantém až po vkusné a praktické umělé květiny či smuteční věnce.

Dýně 100 krát jinak

Dýně je jedním z typických symbolů podzimu. Těší se zasloužené pozornosti i v kuchyni. Podle průzkumu využívá dýni jako surovinu k vaření 43 % Čechů, často ale ne příliš pravidelně. Dýně je typickou sezonní potravinou konzumovanou především na podzim. Jen 11 % respondentů uvádí, že ji do svého jídelníčku zařazuje celý rok. Nejčastěji konzumují Češi dýni v podobě polévky (74 %), oblíbený je ale také dýňový kompot (47 %) nebo dýně jako samostatná příloha (32 %). Oranžová plodina pak představuje nejčastěji alternativu mrkve (41 %) a brambor (31%), v 11 % případů pak nahrazuje i maso.

 

* Průzkum společnosti Dunnhumby pro Tesco se uskutečnil v září  2015. Účastnilo se jej přes 400 respondentů.