flickrlinkedin

Češi utratí za dárky nejčastěji do 5000 Kč. Nejvíce pro rodinu

- Podle aktuálního průzkumu společnosti Tesco téměř 90 % Čechů preferuje darování kupovaných vánočních dárků. -

Praha, 7. prosince 2015 – Vánoce jsou pravděpodobně finančně nejnáročnějším obdobím v roce. Podle exkluzivního průzkumu společnosti Tesco* nakupuje dárky 87 % dotázaných. Dalších 8 % se pak spoléhá na darování finanční hotovosti a pouze 4 % lidí vyrábí vánoční pozornosti vlastnoručně. A dárky nejsou to jediné, za co Češi během Vánoc utrácejí. Nemalé částky připadají i na nákup vánočních stromků, doplňků a jídla.

Dárky pro rodinu i přátele

Podle letošního průzkumu myslí na svou rodinu při nákupu vánočních dárků téměř 100 % dotázaných. Pouze 1 % mužů uvedlo, že dárky rodině nekupuje. Třetina dotazovaných začíná s nákupem dárků v listopadu, dalších třetina pak v období od 1. do 21. prosince. Jen 1,5 % lidí nechává nákupy úplně na poslední chvíli. Nejčastěji jsou Češi ochotní investovat do své rodiny částku mezi 3 až 5 tisíci korun (31 %), přičemž jsou opět aktivnější ženy (34 %) oproti mužům (27 %). Do 3 000 Kč utratí za dárky pro své nejbližší 29 % lidí a 22 % se pohybuje mezi 5 a 10 tisíci korun. Jen 7 % dotázaných je pak ochotno za rodinu utratit více než 10 000 Kč.

O něco méně pak Češi utrácejí za své přátele. Téměř třetina dotázaných svým přátelům totiž dárky k Vánocům vůbec nekupuje. Konkrétně se k tomu hlásí 34 % mužů a 25 % žen. Nejčastěji pak lidé (56 %) utratí za dárky pro své přátele maximálně 1 000 korun.

Balení zakoupených pozorností bývá podle průzkumu většinou v rukou samotných darujících, a to u 96 % žen a 82 % mužů. Nemalé množství mužů se ale spíše spoléhá na pomoc někoho z rodiny nebo si je nechá zabalit přímo v obchodě. Za balící potřeby pak většina Čechů (78 %) neutratí více než 300 Kč, více než desetina je pak schopná se vejít i do 50 korun.

 

Neutrácí se jen za dárky

Dárky nejsou to jediné, co v době Vánoc zasáhne do našeho rozpočtu. Češi si potrpí na dodržování tradic, ke kterým neodmyslitelně patří nákup stromečku a dekorací. Například téměř polovina (47 %) dotázaných si každý rok nechá provonět byt živým vánočním stromečkem. Průzkum ukázal, že Češi nezapomínají ani na koupi tradiční vánoční hvězdy (51 %), kterou mají v oblibě zejména ženy (57 %) či jmelí (52 %), jež také dostávají i od svých známých (24 %). Adventní věnec si naopak kupuje každý rok jen 18 % respondentů. Necelá polovina (40 %) dává přednost vlastní výrobě věnce.

A kolik padne na jídlo?

Za štědrovečerní večeři Češi utratí nejčastěji částku mezi 500 a 1500 korunami (58 %), najdou se ale i tací, kteří do večeře investují až tři tisíce korun (2 %). Podobně je tomu i s cukrovím - více než polovina (56 %) dotázaných utratí za ingredience 500 – 1500 korun. Zatímco do částky 500 Kč se při nákupu ingrediencí na štědrovečerní stůl vejde 21 % dotázaných, u cukroví je toho schopno téměř 33 %.

I v období letošních Vánoc se společnost Tesco snaží vyjít vstříc svým zákazníkům. Aby měli dostatek času na své nákupy, bude od 17. do 23. prosince provozní doba vybraných obchodů prodloužena. Na Štědrý den se obdobně jako v loňském roce o hodinu zkrátí a obchody se uzavřou již v jednu hodinu po poledni. Na Boží hod zůstanou obchody po celý den zavřené, stejně tak jako pak na Nový rok.

 

* Průzkum společnosti Dunnhumby pro Tesco se uskutečnil v listopadu 2015. Účastnilo se jej přes 400 respondentů.