flickrlinkedin

Češi se za dárky nebojí utratit až 10 000 Kč

- Podle aktuálního průzkumu* společnosti Tesco kupuje 42 % Čechů vánoční dárky pro 6 – 10 osob. Celkově Češi za dárky utratí od 5 000 Kč do 10 000 Kč (34 %) a nejčastěji darují kosmetiku (74 %) nebo oblečení (60 %).

 

 

Praha, 14. prosince 2016 – Češi jsou na Vánoce velmi štědří, za dárky neváhají utratit i desetitisíce korun. Nejvíce investují do dárků pro svou rodinu. Mezi nejžádanější dárky patří knihy, dále pak hotovost nebo tradiční měkké dárky v podobě oblečení. Realita je ale trochu jiná a nejčastěji pak pod vánočním stromkem najdeme kosmetické balíčky, ale splní se nám i přání v podobě oblečení.

 

Za rodinu utratíme více než za přátele

O Vánocích obdarováváme nejen členy své rodiny, ale také své přátelé a známé. Téměř polovina z nás (42 %) na Vánoce obdaruje 6 – 10 osob. Celkově za všechny dárky utratíme 5 000 – 10 000 Kč (34 %), čtvrtina Čechů (26 %) si vystačí s částkou v rozmezí 3000 – 5000 korun. 20 % respondentů pak utratí více než 10 000 korun. Částka, kterou investujeme do dárků pro přátele a pro rodinu, se však značně liší. Za dárky pro jednoho člena rodiny utratí 31 % z nás 1 000 – 3 000 Kč. Najdou se i tací (6 %), kteří utratí až 10 000 Kč za osobu. Naopak pro své přátele kupujeme většinou drobnosti. Částka, za kterou dárky pořídíme (42 %) se pohybuje od 101 Kč do 500 Kč. Většina Čechů (76 %) plánuje utratit za nákup vánočních dárků stejnou částku jako v loňském roce, 11 % pak více než loni.

 

Milý Ježíšku…

Každý z nás je jiný a každý si přejeme dostat pod stromeček něco jiného. Někdo si přeje knihu (35 %) či oblečení (32 %), jiný touží po hotovosti (31 %), za kterou si následně koupí dárek dle vlastního výběru. Realita se od přání však mnohdy liší. Jaké dárky tedy nejčastěji kupujeme? Na první příčce se umístily kosmetické produkty, kterými 74 % z nás obdarovává své blízké. „V nabídce máme řadu nejrůznějších kosmetických balíčků a ze strany zákazníků patří mezi velmi oblíbené dárky," potvrzuje Václav Koukolíček, tiskový mluvčí společnosti Tesco. Na druhém místě se umístilo oblečení, které k Vánocům kupuje 60 % lidí. Třetí příčku v pomyslném žebříčku obsadily knížky, hudba a filmy, které kupuje 56 % dotázaných. Nesmíme však opominout nejmenší. Hračky a hry daruje 55 % z nás. „Hračky patří v předvánočním období mezi nejžádanější zboží, zákazníci si mohou vybrat ze speciálního vánočního katalogu hraček, kde na ně čeká řada novinek a exkluzivních nabídek,“ doplňuje Václav Koukolíček.

Dárky s předstihem i na poslední chvíli

S nákupem dárků začíná 38 % Čechů v průběhu listopadu, čtvrtina (24 %) dokonce už v průběhu září nebo října.  Ale nakoupit vše s předstihem se podaří jen málokomu, proto řada Čechů nechává tradičně nákup na poslední chvíli. Na to reaguje i řetězec Tesco, který v období od 19. do 23. prosince vyjde svým zákazníkům vstříc prodlouženou otevírací dobou ve vybraných prodejnách. Na Štědrý den pak zůstanou obchody otevřené do 12:00.

 

 

 

Nezabalený dárek není dárek

Balení dárků je pomyslnou tečkou za celým vánočním nákupem. Někdo si dárky nechá zabalit od odborníků přímo v prodejně či obchodním domě, jiný zvolí levnější variantu a balení zvládne sám, ale téměř všichni (96 %) investujeme do balicích potřeb nějakou tu korunu. Tato částka zpravidla nebývá vysoká. Většinou se pohybuje od 51 Kč do 100 Kč (39 %) nebo od 151 Kč do 300 Kč (31 %). Pouze 1 % z nás do zabalení investuje více jak 750 Kč. Pokud doma ještě balicí papír nebo dárkové tašky nakoupené nemáte, využijte pestré nabídky prodejen Tesco.

 

* Průzkum společnosti Dunnhumby pro Tesco se uskutečnil v listopadu 2016. Účastnilo se jej přes 439 respondentů z České republiky.